Yaşlanma karşıtı ilaçlar insanların geçmişten beri ilgilendiği başlıca tıbbi alanlardan biridir. Bilim insanları uzun yıllardır kullanılan ilaçlarda yaşlanma karşıtı olası etkiler keşfetti. Sirolimus (rapamisin) özellikle organ nakli reddini önlemek için kullanılan bir makrolid antibiyotiktir. Bilim insanları, bağışıklık sistemini bastırmada etkili olan rapamisinin, kanser ve nörodejenarasyonu tedavi edip edemediğini araştırıyor. Araştırmacılar aynı zamanda ilacın yaşlanma karşıtı özelliklerini keşfetmeye de çalışıyor.Rapamisin, adını Paskalya Adası (Şili'de) için yerel terim olan Rapa Nui'den alıyor. 1960'lı yıllarda bilim insanları yeni antimikrobiyaller aramak için adaya gittiğinde, toprağının dikkat çekici şekilde antifungal, immünosüpresif ve antitümör özelliklere sahip bir bileşik içeren bakterileri barındırdığını buldu.

Rapamisin hangi canlıların yaşam süresini uzattı?

Araştırmacılar uzun yıllar rapamisinin mekanik amacını (mTOR) bloke ederek etkisinin çoğunu kullandığına inandı. Bununla birlikte bilim insanları, ilacın bu hücre sinyal yolaklarından daha fazla işe yarayabileceğini de düşünerek ilacın etkilerini araştırmayı sürdürdü. Şimdi araştırmacılar ilacın nöroprotektif, yaşlanma karşıtı etkenlerini ortaya koyuyor ve geçici reseptör potansiyeli mukolipin 1 (TRPML1) olarak adlandırılan proteini inceliyor. TRPML1 proteini ve rapamisinin etkileri üzerindeki çalışmalar, rapamisinin memelilerde, sineklerde ve diğer organizmalarda yaşam süresini uzatabileceğini gösterdi.Hücrelerde işlevsiz protein birikimi, yaşlanmanın bir özelliği olarak gösterilir. Aynı zamanda Alzheimer, Parkinson ve diğer nörodejeneratif hastalıkların da ayırt edici özelliğidir.Rapamisin mTOR'u bloke ettiğinde hücre büyümesini durdurur. İlaç geliştiricileri olası antikanser etkenleriyle ilgilenirler çünkü, hücrelerin kontrolsüz büyümesi kanserin birincil özelliği olarak bilinir. Bununla birlikte, mTOR'un bloke edilmesi de otofajiyi harekete geçirir. Otofaji, doğru çalışmayan hasarlı hücre bileşenlerini ve proteinlerini hücrenin kendi lizozomu tarafından sindirilmesi olarak tanımlanabilir.Çalışmanın ortak yazarlarından Xiaoli Zhang, lizozomun görevini, “Hücreye zararlı maddeleri sindirerek, hücrenin sağlıklı durumunu korumaktır.” diye açıklıyor ve ekliyor: "Stres koşulları altında otofaji, işlevsiz bileşenleri parçalayarak ve amino asitler, lipitler gibi hücrelerin yapı taşlarını sağlayarak hücrenin hayatta kalmasını sağlayabilir."

Rapamisin Nedir? Ne zaman Bulundu ve Ne işe yarıyor?

TRPML1 ve lizozomlar