Albert Einstein’ın genel görelilik teorisinin bir ayağı, şimdiye kadarki en katı testi geçti. Avrupa uydusu MICROSCOPE'da yeni bir deney gerçekleştirildi. Uzaya dayalı ortamda yapılan testte farklı malzemelerden olan kütlelerin yerçekimi etkisinde tam olarak aynı oranda düştüğü doğrulandı.

Yıllardır Süregelen Bir Fizik Deneyi Bu Kez Uzayda Yapıldı

Londra King’s College’da teorik fizikçi olan Eugene Lim, Einstein'ın teorisinin bu kadar yüksek bir kesinlikle doğrulanmasının "gerçekten iyi" olduğunu söyledi. Yapılan deneyi yorumlayan fizikçi Lim, deney sonuçlarının şaşırtıcı olmadığını vurgulayarak “Bu tür deneyler fizikçilerin kuantum teorisine uyan gelecekteki yerçekimi teorilerini daraltmasına ve kara deliklerin nasıl davrandığını daha iyi tahmin etmesine yardımcı olabilir” diye konuştu.MICROSCOPE, Einstein'ın “Zayıf Eşdeğerlik İlkesi”ni test etmek için 2016 yılında başlatılmış bir projeydi. Bu ilke basitçe şöyle ifade edilebilir; yer çekimi evrenseldir ve bir nesne neyden yapılmış olursa olsun, yerçekimi etkisinde aynı şekilde hızlanır. Bu fikir yıllar önce yaşamış ünlü gök bilimci ve fizikçi Galileo Galilei’ye kadar dayandırılır. Bir anlatıya göre Galileo bir keresinde Pisa Kulesi’nin tepesinden farklı kütlelere sahip iki küreyi düşürmüş ve aynı anda yere inişlerini izlemişti. Onun yaptığı bu deney yıllar boyunca fizikçiler tarafından çeşitli deneysel koşullar altında tekrar tekrar uygulandı.Uzay ise bu yapılan testlerin son sınırı olarak görülüyor. MICROSCOPE içindeki bir odada, platin ve titanyum alaşımından yapılmış bir dizi elektrik yüklü silindir bulunuyordu. Bu test kütleleri, Dünya’nın etrafında dönerken statik elektrikle yerinde tutuldu. Yerçekimi söz konusu olduğu esnada kütleler sabit düşüş durumuna geçirildi. Son derece hassas bir elektrik sensörü de, her bir nesneyi sabit tutmak için gereken voltaj miktarını ölçtü.

“Ölçümlerin Doğruluğunu 10 Kat Artırabildik”

Nesnelerden biri diğerinden daha fazla hızlanacak olsaydı, onu yerinde tutmak için daha yüksek bir voltaj gerekecekti. Ancak durum öyle olmadı. Çalışmadaki araştırmacılar deney sonucunun beklendiği gibi olduğunu ve deney boyunca iki nesnenin de hızlanma oranının eşit kaldığını söyledi.Fransız Havacılık ve Uzay Laboratuvarı ONERA'da araştırma mühendisi olan çalışmanın yardımcı lideri Manuel Rodrigues, deney sonuçlarının her hangi bir ders kitabını yeniden yazmayacağını belirtti. Ancak MICROSCOPE deneyinin, önceki deneylerle elde edilenlerden daha kesin olduğunu ifade ederek, “Ölçümlerin doğruluğunu 10 kat artırabildik” dedi.

“Artık Elde Ettiğimiz Sonuçların Sağlam Olduğunu Biliyoruz”

Teorik fizikçi Lim, yapılan yeni çalışmanın, ilkenin çeşitli yönleriyle alakalı geçmiş çalışmalara güven verdiğini söyleyerek, “Artık diğer deneylerden elde ettiğimiz sonuçların sağlam olduğunu biliyoruz” diye konuştu. Ayrıca MICROSCOPE gibi deneylerin bilim insanlarının ikilemleri çözmek için yeni teoriler geliştirmelerine yardımcı olabileceğini ekledi.