Hızlı COVID-19 testi geliştirildi. Hindistan'da bir grup bilim insanının geliştirdiği test, kağıt bazlı ve hamilelik testleri gibi hızlı sonuçlar veriyor. Testin, 1 saatten kısa sürede sonuç çıkardığı açıklandı. Hindistan'da araştırmacılar tarafından geliştirilen yeni hızlı COVID-19 testi, SARS-CoV-2 virüsünü tespit etmek için bir gen düzenleme teknolojisi kullanıyor. Kağıt tabanlı olan test, aynı zamanda oldukça ucuz. Adını ünlü Hintli kurgu dedektifinden alan Feluda isimli test kiti, sonuçları 1 saatten önce çıkarıyor ve maliyeti ise 500 rupiye (yaklaşık 6.75 $, 35.65 TL) denk geliyor. CRISPR gen düzenleme teknolojisine dayanan testi Tata isimli Hindistan'ın önde gelen şirketlerinden biri üretecek ve kit, piyasada bulunan kağıt tabanlı ilk yeni tip koronavirüs test kiti olacak.Feluda'nın geliştirildiği Delhi merkezli CSIR Genomics ve Bütünleştirici Biyoloji Enstitüsündeki bilim insanları, koronavirüs testi pozitif çıkanlar da dahil olamak üzere yaklaşık 2 bin kişiden alınan numuneleri bu kit ile test etti. Araştırmacılar, Feluda'nın yüzde 96 hassaslığa ve yüzde 98 özgülüğe sahip olduğunu ileri sürdü. Bir testin doğruluğu bu iki orana bağlıdır; oldukça hassas bir test, hastalığı olan hemen hemen herkesi tespit edebilecek ve yüksek özgüllüğü olan bir test de hastalığı olmayan neredeyse herkesi bulabilecektir.

Hızlı COVID-19 testi Feluda antijen testlerinin yerini alabilir

<em>Feluda test kiti, yeni tip koronavirüsü tespit etmek için gen düzenleme teknolojisini kullanıyor.</em>

Hindistan, 6 milyondan fazla pozitif vaka ile dünyada en fazla COVID-19 vakasına sahip ikinci ülke. Aynı zamanda ülkede şimdiye kadar 100 bini aşkın insan koronavirüsten dolayı hayatını kaybetti. Hindistan'da bin 200'den fazla laboratuvarda günde 1 milyon numune test ediliyor. İki tür test kullanılan ülkede tükürük örnekleri alınan test ise hala kullanılmıyor. Hindistan'da kullanılan iki testten biri PCR çubuk testi, diğeri ise hızlı antijen testidir.Araştırmacılar, PCR testlerini güvenli buluyor ancak bu testler 2.400 rupiye (yaklaşık 259.54 TL) kadar maliyetli olabiliyor. Antijen testleri daha ucuz ve pozitif enfeksiyonları tespit etmekte daha hassastır ancak PCR testinden daha fazla yanlış negatif sonuç çıkarır. Şimdi ülkedeki bir grup araştırmacı, kağıt bazlı yeni hızlı COVID-19 testi olan Feluda'nın antijen testlerinin yerini alabileceğini öngörüyor. Çünkü Feluda, nispeten daha ucuz ve daha doğru sonuçlar çıkarabilir.Feluda testi için örnek toplama işlemi ise PCR testine benziyor; burun geçişinin arkasında koronavirüs olup olmadığını kontrol etmek için buruna sokulan bir çubuk ile örnek alınıyor. CRISPR gen düzenleme teknolojisine dayanan yeni test kiti hakkında araştırmacılar, "Gen düzenleme, kelime işlemeye çok benziyor; bu, yanlış bir harfi kaldırıp doğru olanı ekleyerek bir yazım hatasını düzeltmek için imleci kullanmak gibidir. Teknik o kadar hassastır ki tek bir genom harfini kaldırıp ekleyebilir." diyor. Gen düzenleme, daha çok enfeksiyonları önlemek ve orak hücre hastalığı gibi rahatsızlıkları tedavi etmek için kullanılıyor.Yeni hızlı COVID-19 test kiti, CRISPR teknolojisi ile yeni tip koronavirüsün imzasını taşıyan bir genin bir dizi harfine takılıyor ve onu vurgulayarak, kağıt üzerinde okuma sağlıyor. İki mavi çizgi pozitif sonucu belirtirken, tek bir mavi çizgi ise testin negatif olduğunu gösteriyor.

Evde yapılan test kitleri geliştirilmeye devam ediyor

<em>Burundan alınan örneklere dayanan PCR testleri oldukça yaygın ancak maliyetli. Foto; EPA</em>

Harvard Tıp Fakültesinde araştırma görevlisi olan Dr. Stephen Kissler, Feluda testinin sınırlı bir kaynak olduğunu ve kullanılabilirliği artırmak için ellerinden geleni yapacaklarını söyledi.Harvard Global Sağlık Enstitüsünden Dr. Thomas Tsai'ye göre, CRISPR temelli testler zaman ve yoğun emek gerektiren PCR ve antijen testlerinden sonra üçüncü test dalgasının bir parçası. Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık'ta birkaç şirket ve araştırma laboratuvarı, ucuz ve seri üretilebilen benzer kağıt bazlı testler geliştiriyor. Bunlardan biri ABD Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) tarafından acil kullanım için onaylanmış Sherlock Bioscience'ın geliştirdiği kağıt bazlı testtir. Bu testin, herhangi bir organizma veya patojendeki neredeyse her DNA veya RNA sekansının benzersiz genetik izlerini tespit ettiği ileri sürülüyor. DNA ve RNA, yaşamın temelini oluşturan tüm genetik bilgilerin depolandığı iki kardeş moleküldür.CSIR - IGBMR'den molekül biyolog ve Feluda'yı geliştiren ekibin baş üyesi Dr. Debojyoti Chakraborty, BBC News'e verdiği demeçte, "RNA'yı evde çıkarabileceğiniz ve büyütebileceğiniz bir test prototipi üzerinde çalışıyoruz." dedi.Dr. Kissler ise, "Hindistan, bu testin etkisini gösterme fırsatına sahip. Çünkü çok büyük bir nüfusa sahip ve tam da ihtiyaç duyulduğu anda çıktı." dedi. Kissler, ilerleyen zamanlarda test yapmanın, diş fırçalamak veya tost yapmak kadar kolay olacağını öngördüğünü belirtti.

Kaynak;BBC News