Yavru çürüklüğü ilacı yerine bal arılarının sağlıklı olması için bal sarısı aşısı geliştirildi. Bal arıları için geliştirilen bu aşı onaylandı. Yavru çürüklüğü ile mücadelede yeni dönem Merkezi Georgia, Atina'da bulunan Dalan Animal Health adlı bir biyoteknoloji şirketi, bal arıları için ilk aşı için ABD Tarım Bakanlığı'ndan şartlı onay aldı. Bal arıları küresel gıda sisteminde hayati bir rol oynadığından, ancak iklim değişikliği, böcek ilaçları, habitat kaybı ve hastalık gibi bir dizi faktör nedeniyle sayıları azaldığından, bu önemli bir atılım olarak değerlendiriliyor. Özellikle yavru çürüklüğü ilacı iile ortaya çıkan kalıntı problemini de çözmesi bekleniyor.

Yavru Çürüklüğü ile yeni mücadele

Dalan tarafından geliştirilen aşı, bal arılarını kovandan kovana hızla yayılabilen agresif bir bakteriyel hastalık olan Amerikan yavru çürüklüğünden koruyor. Geleneksel olarak, yavru çürüklüğü ilacı olmasa da antibiyotik uygulamaları ve ileri safhalarda enfekte olmuş kolonileri ve ilgili tüm ekipmanı yakarak tedavi edilir ancak aşı daha sürdürülebilir bir çözüm sunmakta. Aşı, Amerikan yavru çürüklüğüne neden olan ve kraliçe arılara verilen bir şeker yemi olan arı sütüne dahil edilen Paenibacillus larvalarının ölü versiyonlarını içerir. Aşıyı yuttuktan sonra, aşı yumurtalıklarında biriktirilir ve yumurtadan çıktıklarında gelişmekte olan larvalara bağışıklık kazandırır.Bilim insanları daha önce böceklerin bağışıklık kazanamayacaklarını çünkü birçok hayvanın bağışıklık sisteminin bakteri ve virüsleri tanımasına ve bunlarla savaşmasına yardımcı olan proteinler olan antikorlara sahip olmadıklarını varsaymışlardı. Bu yüzden yavru çürüklüğü ilacı ile mücadeleye uğraşılıyordu. Bununla birlikte, son araştırmalar, böceklerin gerçekten de bağışıklık kazanabildiklerini ve bunu yavrularına aktarabildiklerini göstermiştir. 2015 yılında, Avusturya'daki Karl-Franzens Üniversitesi'nde bal arısı araştırmalarında doçent ve Dalan'ın baş bilim sorumlusu olan Dr. Dalail Freitak, diğer iki araştırmacıyla birlikte yavrularda bir bağışıklık tepkisi uyandıran spesifik proteini tanımladı ve fark etti. tek bir kraliçe arıya sahip bir arı popülasyonunda bağışıklık geliştirebilirler.Bal arıları gıda sistemimizde çok önemli bir rol oynadığından ve birçok koloni hastalıklar tarafından yok edildiğinden, bu buluş bilim insanlarının hayvan sağlığına yaklaşım şeklini değiştirebilir. Bununla birlikte, bal arısı populasyonundaki düşüşlere birden fazla faktör etki ettiği için, bu aşının tek başına bal arılarının karşılaştığı tüm sorunları çözmeyeceğini hatırlamak gerekiyor.

Yavru Çürüklüğü Nedir?

Amerikan yavru çürüklüğü, bal arılarını, özellikle de larvalarını etkileyen bakteriyel bir hastalıktır. Hastalığa spor oluşturan bir bakteri olan Paenibacillus cinsi bakteriler neden olur. Hastalık, etkilenen larvaların çikolata rengine yakın bir kahverengiye dönüşen renk değişikliği semptomları ve enfekte koloniden gelen belirgin hoş olmayan bir koku ile karakterizedir. Bakterilerin sporları kovanda ve arıcılık ekipmanlarında onlarca yıl hayatta kalabilir ve bu da yok edilmelerini zorlaştırır. Hastalık bir koloniye bulaştığında, yakınlardaki diğer kolonilere hızla yayılabilir ve bu da onu arıcılar için önemli bir sorun haline getirir. Bu yüzden korunma yöntemlerinden biri hastalık görüldüğünde ve ilerlediğinde kolonileri yakmak zorunda kalmaktır.

kaynak: https://otti.kastamonu.edu.tr/wp-content/uploads/2022/12/6.-Ari-Hastaliklari-El-kitabi.pdf

Belirtileri nelerdir?

bu hastalık görüldüğünde ihbar edilmesi mecburidir. Çünkü mücadelesi çok zordur ve çok çabuk yayılır. Amerikan yavru çürüklüğü hastalığa yakalanan bir kolonide görülebilecek semptomlar şunlardır:

• Ölü larva içeren hücrelerde batık kapaklar
  • Koloniden gelen belirgin hoş olmayan bir koku
  • Sağlıklı larvaların tipik süt beyazı rengi yerine koyu kahverengi renkte olan larvalar.
  • Hastalıklı larva ve pupalara lifsi bir kıvam