Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğü’nün resmi sosyal medya hesabından yaptığı açıklamaya göre nesli tükenmekte olan “toy kuşu” yakın takibe alındı. Doğa Koruma Milli Parklar Müdürlüğü, doğada güçsüz durumda bulunan toy kuşunun Afyonkarahisar Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi’nde gerekli bakımlarının yapıldığını ardından uydu vericili takip cihazıyla tekrar doğal ortamına bırakıldığını açıkladı.Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğü yaptığı açıklamada, “Ülkemizde nesli kritik tehlike altında bulunan uçabilen en büyük kuşlardan biri toy kuşudur. Uydu vericili izleme cihazıyla takibi sağlanan toy kuşu, tarım zararlılarıyla beslenen çiftçi dostu yaklaşık 18 kiloya kadar ulaşabilen koruma altındaki kuş türlerimizdendir” ifadelerine yer verdi.Daha önce Trabzon'da bitkin halde bulunan bir yakalı toy kuşu bakanlık tarafından 10 gün bakımla iyileştirilmiş ve yine takip cihazı ile doğaya salınmıştı. Ancak bu birey Yozgat kırsalında burulmuş olarak bulundu ve kurtarılamadı.

Toy Kuşu Genel Özellikleri Nelerdir?

Büyük Toy Kuşu Otididae familyasının en büyüklerindendir ve toy kuşunun erkek bireyleri Dünya’nın uçabilen en ağır kuşu olarak bilinir. Toy kuşu, Küresel Tehlikedeki Kuşlar listesinde Dünya ölçeğinde “hassas”, Avrupa ölçeğinde ise “asgari endişe verici” kategorisine girmiştir.Türkiye dahil Dünyanın birçok yerinde yaşayan toy kuşu, bataklık kenarları ve ekin alanlarında yaşamayı tercih eden bir türdür. Türkiye’nin birçok yerinde rastlanabilecek bu tür, son zamanlarda neslinin tükenmesi tehlikesiyle karşı karşıya. Araştırmalara göre, nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalmasının en büyük sebebinin yasak avlanmanın yaygınlaşması. Dünyanın birçok yerinde olduğu gibi yasak avlanma dolayısıyla toy kuşunun sayısı önemli derecede azalmış durumda. Tüm bunların yanında yaşam alanlarının kısıtlanmasıyla bu hayvan türleri varlığını sürdürmesi zor bir hal alıyor.

Toy Kuşu Fiziksel Özellikleri Nelerdir?

Toy kuşlarının görüldüğünde diğer kuş türlerinden ayrıştırılması elbette mümkün. Bu ayrıma ulaşabilmek için en belirgin fiziksel özelliği ağırlıklarının 10-18 kilogram civarında olmasıdır. Aynı zamanda boyutuna göre uçabiliyor olması elbette ilgi çekicidir. Özellikle erkek toy kuşlarının kanat açıklığı 260 cm’yi bulabilmektedir. Tüm bunlara karşın, dişi toy kuşları erkek toy kuşlarının ancak yarısı kadar gelişebilmektedir. Yetişkin bir erkek toy kuşunun sakalları bulunacağı gibi, iri bacaklı ve kahverengi lekelere sahiptirler. Avcılar tarafından avlanmasının sebebi etinin lezzetli bulunmasıdır. Bacak boyları uzun, gagaları kısadır. Kuluçka süreleri ise 20-30 gün arasındadır.

Toy Kuşları Nasıl Yaşarlar?

Yuvalama alanları deniz seviyesiyle 3000 metre yükseklikte olabilmektedir. Tarım zararlarıyla beslendikleri için, yuvalarının etrafında boş arsaların olması beslenmeleri açısından önemlidir. Fazla yağış alan yerlerde uzak durdukları için düzensiz göç ederler. Toy kuşları, üreme zamanlarında rahatsız edildiklerinde üreme başarısı düşmektedir. Kilolarından dolayı hızlı hareket edemezler ve korktuklarında genelde elektrik tellerine çarpıp ölürler. Toy kuşlarının kendilerini koruma hareketleri oldukça ilginçtir. Tehlike anında kendilerine saldıran kuşların yüzlerine pislerler. Kendilerine özgü bu hareketle diğer kuşları yere düşürüp etkisiz duruma getirirler. Çok nadir öten toy kuşlarının sesleri ancak çok yakın mesafeden duyulmaktadır.Kaynakça:Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğü Resmi HesabıKuşlar.genYÖK Açık Bilim