Taş yiyen ve kum olarak dışkılayan bir yumuşakça türü bulundu. Gemi kurtları, ekolojik ve tarihi öneme ahşap yiyen yumuşakçalardır. Literatürde M.Ö. 4. yüzyıldan beri bilinen gemi kurtlarının, zararlı etkileri olduğu kadar ekosistemde kritik öneme sahip olduğu düşünülüyor.

Royal Society B'de yayımlanan yeni bir çalışmaya göre, Filipinler'de bir nehrin dibinde bilim insanları tarafından yeni bir tür bulundu. Yumuşakça olduğu belirlenen canlının özelliği ise, sindirim sisteminin olmamasına karşın taş sindirebilmesi. Gemi kurtları ahşap sindirmesi ile biliniyor ancak bilim insanları tarafından adına Lithoredo abatanica verilen canlının taş yemesi ve sindirim sisteminin olmayışı bu canlılardan tamamen farklı olduğunu gösteriyor.

Filipinler'de keşif gezisine çıkan bilim insanları, suyun içinde, delikli büyük kumtaşı parçalarını gördü. Bazı kayalardan çıkıntılı olan taşların aralarını açtıklarında ise yumuşakçalara rastladılar. Canlılar, Fransa Ulusal Doğa Tarihi Müzesi tarafından bir kaç yıl önce düzenlenen bir keşif gezisinde keşfedildi. Bohol Adası'ndaki Abatan Nehri'nde bulunan kurtları, Northeastern Üniversitesi'nden deniz biyologları Reuben Shipway ve Daniel Distel, incelemeye koyuldu.

Taş yiyen kurt kum çıkartıyor

Lithoredo abatanica'nın, yaklaşık olarak 1 metreden uzun büyüyebilen beyaz, kurt benzeri bir organizma ve taşı sindirerek kum çıkardığı açıklandı. Bilim insanları, yeni türün sindirim sistemini araştırırken farklı bir gerçekle karşılaştı; aslında sindirim sistemleri bile yok! Ahşap yiyici kurtlar, toz haline getirilmiş ahşabı solungaçlarında yaşayan simbiyotik bakteri yardımı ile sindirir. Lithoredo abatanica'da, solucanlarda yaygın bulunan ahşap sindirmeye yarayan çekumun eksik olduğu ve solungaçlarının diğer gemi solucanlarından daha büyük olduğu belirlendi. Canlıların, taştan tam olarak neler aldığı henüz belli değil. Ekip şu an, granüllerin su taşlarında plankton ve suda yaşayan diğer canlıları öğütmelerine yardımcı olabileceğini düşünüyor. Araştırmacılar, yeni türün ortak yaşıtlarının genomlarını, onları tanımlamak ve metabolizmalarının nasıl çalıştığını anlamak için sıralamaya çalışıyor.

Lithoredo abatanica da dahil olmak üzere gemi kurtlarını incelemek, simbiyotik bakterileri nedeniyle yeni antibiyotiklerin keşfedilmesini sağlayabilir. Foto; Marvin A. Altamia ve Reuben Shipway

Bilim insanları, bu yeni türün istiridye gibi yumuşakça olan deniz hayvanlarının grubunda olduğunu düşünüyor. Fakat ekip canlıyı, yeni bir tür olarak açıkladı.

Kaynaklar;