Hiç drone ile bir canlıdan örnek alındığını duydunuz mu? Balinalar üzerinde araştırma yapan bilim insanlarının işi SnotBot adlı droneların icadıyla oldukça kolaylaştı. Peki nasıl? Araştırmacılar artık bu dronelar ile balinaların hava deliklerinden mukus örneklerine rahatlıkla ulaşabiliyor. Üstelik balinalara zarar vermeden ve onları taciz etmeden.https://twitter.com/Quad_Finn/status/1088235225748975616Balinalar üzerinde biyolojik araştırmalar yapan bilim insanlarının artık balinaları dartlar ile vurmasına gerek kalmayacak gibi görünüyor. SnotBot adlı insansız hava araçları ile balinalara zarar vermeden mukus örneği almak artık mümkün. SnotBotlara yerleştirilen petri kapları ile mukus örnekleri alınabilmekte. Ayrıca SnotBot yazılımları ile gövdesinin bir kısmı su altında olsa bile balinaların sağlık durumları hakkında bilgiler de elde edilebiliyor. Yazılım bu sağlık kontrolünü ise dronenun çektiği fotoğrafların 2D tahminini yaparak, balinaların sağlıklı veya yetersiz beslenmiş olup olmadığını algılayabiliyor.

Petri kaplarıyla donatılmış bir SnotBot.

Balinalar taciz edilmekten kurtulduSnotBot’dan önce bir balinadan veri almak için bilim insanları motorbot ile kovaladıkları canlıyı, örnekleme dartı ile vuruyordu. Örnekleme dartı ile veri alındıktan sonra dart tekrar geri çekiliyordu. Bu şekilde balinaların taciz edilmesi gerekliydi. Bu süreç ise araştırmacılar için çok zordu çünkü saatlerce hatta günlerce bir balinayı kovalamaktaydılar. İşte bu droneların icadı tam bu noktada devreye giriyor. Bilim insanı Iain Kerr, zorlu geçen bir balina araştırmasının ardından, sonradan Parley SnotBot adını vereceği veri toplama aracını icat etti. Ocean Alliance CEO'su ve SnotBot’un fikir sahibi Kerr’in aklına bu fikir 2011 yılında yaptığı bir balina araştırmasında geldi. Zorlu ve sinir bozucu geçen günün ardından teknenin pruvasında otururken, aniden bir balinanın onun üzerine sıvı püskürtmesiyle Kerr’in aklına bu fikrin temelleri geldi. Kerr, balinanın püskürttüğü sıvının biyolojik çalışmalara olanak verebileceğini o an düşündü ve Olin College of Engineering (Olin Mühendislik Koleji)’ de öğrencileri ile yürüttüğü çalışma sayesinde 2015 yılında SnotBot’u tasarladı.Bu sayede balinalar hakkında daha fazla bilgiyi, daha kısa sürede ve onlara zarar vermeden almak mümkün hale geldi. Bu çalışmalar ile araştırmacılar balinaların virüs ve bakteri yüklerini görebilir, DNA’larını analiz edebilir, çevresel toksinleri arayabilir, en önemlisi de üreme döngülerini ve stres seviyelerini öğrenebilirler.Kaynak: https://ideas.ted.com/how-a-snot-collecting-marine-drone-is-giving-us-an-exciting-new-view-of-whale-life/