Sivrisinekler kimleri ısırmaz sorusu internette en çok aranan konular arasında yer alıyor. İşte bu konuyla alakalı yapılan bilimsel araştırmalar, bazı insanların cilt bakterilerinin ürettiği bir çeşit asit nedeniyle sivrisinekler için diğerlerinden daha çekici olabileceğini söylüyor.

Özenli Bir Araştırma Sivrisinekler Kimleri Isırmaz Sorusunu Cevapladı

New York'taki Rockefeller Üniversitesi'nden Nörobiyolog Maria Elena De Obaldia ve meslektaşları, konuyla ilgili önemli bir çalışmaya imza attı. Bu çalışmada 8 kişide 6 saat boyunca naylondan yapılmış kolluk giymeleri istendi. Bir dizi deney gerçekleştirilerek her bir bireyin giydiği naylon kumaş parçaları iki kutudan birine yerleştirildi. İkinci kutuya ise diğer katılımcılar tarafından giyilmiş kumaşlar koyuldu.Deneyin devamında üçüncü bir kutu bir tünel aracılığıyla bu iki kutuya bağlandı. Bu kutu, Sarıhumma ve Zika gibi enfeksiyonların önemli bir taşıyıcısı olan sivrisinekler, yani dişi Aedes Aegypti’leri içeriyordu. Sivrisinekler kimleri ısırmaz konusunu dikkatli ve özenli bir şekilde araştıran ekip, deneye bir süre devam etti.Araştırmacılar, çeşitli kumaş kombinasyonlarını inceleyerek, iki kutudan hangisinin daha fazla sivrisinek çektiğini analiz etti. Bulgularının tutarlı olup olmadığını belirlemek için deneyi birkaç ay boyunca tekrarladılar.

Deneyler Sivrisinekler Neye Gelir Sorusunu Yanıtladı; Karboksilik Asit

Yapılan sivrisinek deneyleri sonucunda, vücut kokusunda yüksek düzeyde karboksilik asit bulunan kişiler tarafından giyilen naylonun, sinekleri en çok çeken nüshalar olduğu anlaşıldı. Araştırmalar bu katılımcılara “sivrisinek mıknatısı” adını verdi.İnsan cildindeki bakteriler, ciltteki “sebum” adı verilen bir maddenin yan ürünü olarak karboksilik asitler üretir. İşte deney sonunda, sinekleri en çok çeken cilt maddesinin bu olduğu ortaya çıktı.Bununla birlikte nörobiyolog De Obaldia, ekibin katılımcıların vücut kokularında naylona nüfuz eden her kimyasalı sınıflandırmadığını belirtti. Araştırmada vücut ısısı ve karbondioksitin solunması gibi diğer cilt kimyasalları ve faktörleri de sivrisinek ısırma davranışıyla ilişkilendirildi. Bu durum da sivrisinekler kimleri ısırmaz sorusunun cevabını arayanlar için büyük önem arz ediyor.

Kişinin Sinek Isırığını Önlemesi Mümkün Müdür?

Tüm bunlara rağmen ne yazık ki sivrisinek ısırığı ve etkilerinden kaçınmak için, vücudun ürettiği karboksilik asit miktarını değiştirmek mümkün değil. Nörobiyolog De Obaldia, "İnsan cilt kokusu genetik faktörlerden, cilt mikrobiyomundan ve genel olarak kişinin beslenmesinden etkilenebilir" diyor. Bu durumun “Kişinin belirli bir günde öğle yemeğinde ne yediği gibi sürekli değişen kısa vadeli faktörlerden kaynaklanması” gibi bir durumun mümkün olmadığını da ekliyor.Araştırmanın ikinci bölümünde ekip, asitleri algılama yeteneği azaltılmış, genetiği değiştirilmiş sivrisineklerle deneyi tekrarladı. Bu sivrisineklerin çok daha düşük bir yüzdesi naylona çekildi, ancak böcekler sivrisinek mıknatıslarına ait kumaşları hala ayırt edebiliyordu.

Hastalık ve Virüsü Önleme Konusunda Önemli Bir Çalışma

Sineklerin hala bu kokuları ayırt edebiliyor oluşu, sivrisinekler kimleri ısırmaz veya kimleri ısırır sorusunu daha da netleştirdi. Aslında şuan için bunu önlemek için ciltte onları çeken kokuyu engellemek mümkün görünmüyor. Londra Imperial College’dan George Christophides bu araştırmanın önemini şu şekilde anlatıyor, “Sivrisineklerin insanları ısırmasını ve hastalık bulaştırmasını önlemek için genetiğinde değişiklik yapmak gibi yeni spesifik müdahalelerin gelişimini tetiklemeyi vaat eden önemli bir keşif”.