Canlı hücre görüntüleme sistemi ile görselleştirilen fare oositlerinde (Olgunlaşma devresinden önceki dişi cinsiyet hücresi), 28 bin yıllık mamutların biyolojik faaliyet belirtileri gözlemlendi.

Mamutlar, M.Ö. 1700'lü yıllarda yaşamış olan, filgillerden, nesli tükenmiş bir cinstir. Yaklaşık olarak 4 buçuk metre boya ve 8 ton ağırlığa sahip mamutlar, Kuzey Amerika, Avrupa, Asya ve Afrika'da son buzul çağında yaşamışlardır.Japon bilim insanlarından oluşan Kazuo Yamagata ve ekibi, Sibirya permafrostunda, 28 bin yıllık 'Yuka' adlı yünlü bir mamut kalıntısı buldu. Ekip, çalışmasını buldukları çekirdek benzeri yapıları kalıntılardan temizledikten sonra fare oositlerindeki dinamiklerini görselleştirerek yaptı.Ekip, ilk olarak, nükleer bileşenlerin kalıntılarına tutunmuş nükleer protein histonu h4 tespit etti. Araştırmacılar, buldukları kas kalıntılarında hücre çekirdeği aradılar ve 88 hücre çekirdeği buldu. Halen aktif olabilen bu 88 hücre çekirdeğinin, 28 bin yıl öncesinden kaldığını saptadılar. Radyokarbon fleksiyonu, Yuka mamutunun 28 bin 370 yaşında olduğunu gösterdi. Bu kadar uzun bir donmuş dönemden sonra, doku örneklerinin orijinalliği, tüm genom dizilimi ile doğrulandı.Mamut çekirdeklerinin, canlı hücre görüntüleme tekniği kullanılarak fare oositlerinde, NT (nükleer transfer) teknolojisiyle iyi bir sulandırma gösterip göstermediğini bulmaya çalıştılar. Bu aşamada fare oositlerine, mamut hücre çekirdekleri yerleştirildi. Ayrıca dondurulmuş, depolanmış fil dokularından da hücre çekirdeği alınıp kullanıldı. Yani üç farklı deney yapıldı; fare oositinde, mamutta ve filde.Araştırmacılar, mamut genomlarının bütünlüğünü de inceledi ve mamut genomlarının zarar gördügünü tespit ettiler. Ekip, fare spermleri üzerinde farklı miktarlarda hasar görmüş mamut DNA'ları kullanarak, DNA'nın bütünlüğünü, embriyoların gelişimini gözlemledi. Deneyler sonucunda, mamut çekirdeklerinin bir kısmının nükleer sulandırma potansiyeline sahip olduğu anlaşıldı.Nesli tükenmiş canlıları gözlemek mümkünNT teknolojisi ile mamutun kullanılması, klonlayamasalar bile nesli tükenmiş canlıların hücresel yapılarıyla ilgili bilgi edinmeyi mümkün kıldı. Araştırmacılar bu durumu makalede; "NT teknolojisiyle, fiili imkansızlık olan yaklaşımımız soyu tükenmiş hayvan türlerinde çekirdeklerin biyolojik faaliyetlerini değerlendirmenin yolunu açmaktadır." ifadeleriyle vurguladı.

Araştırma yazısı Nature 'da yayınlandı.