National Geographic kaşifi F. Gözde Çilingir, 22 Nisan Dünya Günü’nde TSİ 18:00’de National Geographic'in Instagram hesabında canlı yayında olacak. Twitter'da kaplumbağa denilince akla gelen isim olan F. Gözde Çilingir, doğa korumacı bir moleküler biyolog olarak çalışıyor. Özellikle Güney Doğu Asya’ya has kaplumbağaların korunma yöntemlerine genomik yaklaşımlarla yön vermek üzerine çalışmaları olan Çilingir, ayrıca National Geographic kaşifi.

F. Gözde Çilingir'le geçtiğimiz yaz gerçekleştridğimiz röportajda çalışma alanlarını bize detaylıca anlatmıştı. "Üzerinde çalıştığım kaplumbağalar dünyada yalnızca Myanmar ve Kamboçya’da bulunan sayıları doğada çok azalmış türlerdi. Bir süredir bu hayvanların yaşam alanları koruma altındaymış ve yabandan toplanan kaplumbağa yumurtaları korunaklı yerlerde yetiştirilip büyütülmüş, bu sayede sayıları artmıştı. Fakat, yabandaki popülasyonlarda kaç birey kaldığı bilinmiyor, korunaklı yerde yetiştirilmiş bireylerin artık doğaya geri dönmesi gerekiyordu. Ben bu hayvanların genomlarının bir kısmını dizileyerek bu iki problemi de çözmeye çalıştım. Bu sayede genetik olarak birbirine en uzak olan bireyleri seçtim ve doğaya salınmalarına ön ayak oldum; sonuç olarak yabana dönecek olan popülasyonlarda genetik varyasyon olabildiğince yüksek oldu ve olası bir genetik sürüklenmenin önüne geçilmesi için bir adım atılmış oldu. Zaten sayıları çok azalmış olan bu popülasyonların mevcut düşük genetik çeşitliliği onların evrimsel potansiyelini oluşturuyor ve genetik sürüklenmenin önlenmesi bu eldeki potansiyelin korunması anlamına geliyordu.”

Twitter'ı ve Instagram'ı aktif olarak kullanan Çilingir'le yaptığımız röportajı BURADAN okuyabilirsiniz.

Twitter’ın fenomen bilim insanları