NASA önderliğindeki bir uluslararası uydu misyonu; ilk kez Dünya’nın okyanusları, gölleri ve nehirleri hakkında kapsamlı bir araştırma yapmak için büyük bir Dünya bilimi projesinde Perşembe günü erken saatlerde Güney Kaliforniya'dan fırlatılmak üzere ayarlandı. Güncel bilgiye göre NASA, fırlatma tarihini 16 Aralık Cuma günü olarak belirledi.

SWOT: Yüzey Suyu ve Okyanus Topografyası

SWOT olarak adlandırılan gelişmiş radar uydusu, bilim insanlarına gezegenin yüzde 70'ini kaplayan ve hayat veren suyun eşi benzeri görülmemiş bir görüntüsünü vermek için tasarlandı. Açılımı; Yüzey Suyu ve Okyanus Topografyası olan SWOT, aynı zamanda iklim değişikliğinin mekaniğine ve sonuçlarına yeni bir ışık tutacak.SpaceX şirketine ait bir Falcon 9 roketi, SWOT'u yörüngeye taşımak için bugün Los Angeles'ın yaklaşık 170 mil (275 km) kuzeybatısındaki Vandenberg ABD Uzay Kuvvetleri Üssü'nden kalkış için ayarlandı. Her şey planlandığı gibi giderse, bir spor arazi aracı boyutundaki bu uydu birkaç ay içinde araştırma verilerini üretecek.

Dünya’nın Yüzde 90’ından Fazlasında Ölçüm Yapabilecek

Yaklaşık 20 yıldır geliştirilmekte olan SWOT, bilim insanlarının dünyanın yüzde 90'ından fazlasında okyanusların, göllerin, rezervuarların ve nehirlerin yükseklik ve yüzey ölçümlerini yüksek çözünürlüklü ayrıntılarla toplayacağını söylediği gelişmiş mikrodalga radar teknolojisini içeriyor.Araştırmacılara göre, gezegenin radar taramalarından 21 günde en az iki kez derlenen veriler; okyanus sirkülasyonu modellerini geliştirecek, iklim tahminlerini destekleyecek ve kuraklığın vurduğu bölgelerde zor bulunan tatlı su kaynaklarının yönetilmesine yardımcı olacak.

Dünya’daki Tüm Suyu Gözlemlemek İçin Gerçekleştirilen İlk Görev

Uydu, NASA'nın Los Angeles yakınlarındaki Jet İtki Laboratuvarı'nda (JPL) tasarlandı ve yapıldı.NASA'nın deniz seviyesi değişim ekibine de liderlik eden JPL bilim insanı Ben Hamlington, “Bu görev, gezegenin yüzeyindeki neredeyse tüm suyu gözlemlemek için gerçekleştirilen ilk görev” dedi.SWOT Uydusu Misyonunun önemli amaçlarından birinin; okyanusların küresel sıcaklıkları ve iklim değişikliğini hafifleten doğal bir süreçte atmosferik ısıyı ve karbondioksiti nasıl emdiğini keşfetmek olduğu biliniyor.Dünya denizlerini yörüngeden tarayan SWOT, okyanusların ısı ve karbon çekişinin büyük ölçüde gerçekleştiğine inanılan daha küçük akıntılar ve girdaplar etrafındaki yüzey yüksekliklerinin ince farklılıklarını kesin olarak ölçmek için tasarlandı. JPL'ye göre SWOT bunu mevcut teknolojilerden 10 kat daha yüksek çözünürlükle yapabilecek.

Büyük Hava Olaylarında Dünya’daki Suların Dalgalanmaları Da Takip Edilecek

SWOT'un daha küçük yüzey özelliklerini ayırt etme yeteneği, yükselen okyanus seviyelerinin kıyı şeritleri üzerindeki etkisini incelemek için de kullanılabilecek.Gelgit bölgeleri boyunca alınacak daha kesin veriler; fırtınalı taşkınların iç kesimlere ne kadar nüfuz edebileceğini ve ayrıca nehir ağızlarına, sulak alanlara ve yer altı akiferlerine tuzlu su girişinin boyutunu tahmin etmeye yardımcı olacak.SWOT'un üç yıllık görevi boyunca Dünya'nın su kaynaklarının envanterini tekrar tekrar çıkarmak, araştırmacıların mevsimsel değişiklikler ve büyük hava olayları sırasında Dünya’nın nehir ve göllerindeki dalgalanmaları daha iyi takip etmelerini sağlayacak.