Dünya'yı potansiyel asteroit veya kuyruklu yıldız tehlikelerine karşı savunma projesi DART 24 Kasım 2021 tarihinde Kaliforniya'daki Vandenberg Uzay Kuvvetleri Üssü SpaceX Launch Complex 4 East tesislerinden, SpaceX Falcon 9 roketi ile yapılan fırlatmayla başladı.Bu görev için çapı 780 metre olan “Didymos” göktaşının yörüngesinde bulunan çapı 163 metre olan “Dimorphos” uydusu hedef olarak seçildi. “Dimorphos” büyüklüğünde bir asteroid yeryüzünde nükleer bir patlamanın bir kaç katı büyüklüğünde enerji patlaması oluşturup on binlerce kişinin yaşadığı yerleşim yerlerini yok edebilir. 300 metre çapından büyük asteroitler kıta ölçeğinde bir etki sağlarken, 1 kilometreden büyük olanları dünyamızı yok edebilir.“Dimorphos” mevcut yörüngesi itibariyle dünyamız için bir tehdit oluşturmuyor. DART, bir uzay aracının otonom olarak hedef asteroide gidebileceğini ve kasıtlı olarak onunla çarpışabileceğini gösterecek. DART saatte 24140.16 km hız ile kendi kütlesinin oranında oluşturacağı kinetik enerji ile “Dimorphos”un yörüngesinde yaklaşık yüzde birlik sapma oluşturarak yörüngesinde tamtur tamamlama süresini bir kaç dakika azaltacak. DART testi gelecekte dünyamıza çarpma potansiyeli olabilecek asteroidlere müdahale edebilmemiz için daha hazırlıklı olmamızı sağlayacak.DART’ın 26 Eylül-1 Ekim 2022 tarihleri arasında “Dimorphos” ile çarpışması bekleniyor.Antenleri, iticileri ve diğer ekipmanları ile 19 metre uzunluğundaki DART uzay mekiği içerisinde çarpışmanın etkisini arttırmak adına özellikle patlayıcı bir düzeneğe sahip değil. Gelecekte daha hacimli gökyüzü tehlikelerine karşı nükleer enerjili bir savunma planı için yapılabilecek testler için halihazırda mevcut bulunan “Kısmi Nükleer Test Yasağı“ anlaşması engel olmaya devam ediyor. Bu nedenle DART projesi yeryüzünden hareketli bir hedefin gerek yörüngesinin değiştirilmesi gerek imha edilmesi için hazırlıklı olmamıza önemli katkılarda bulunacak.Kaynaklar:https://solarsystem.nasa.gov/asteroids-comets-and-meteors/asteroids/didymos/in-depth/https://www.nasa.gov/planetarydefense/darthttps://blogs.nasa.gov/dart/2021/11/24/nasa-spacex-launch-dart-first-planetary-defense-test-mission/