Mars’a kış geldi ve NASA kızıl gezegenin bu mevsim görsellerini kayda aldı. NASA kısa süre önce Mars Keşif Yörünge Aracı tarafından görselleştirilen Mars’ta kış görüntülerini yayınladı. Dünya’ya yabancı olan bu görseller, Mars’ta yaşanan kış bağlamında biraz da tanıdıklık sunuyor.

Mars’ta Kış; Don, Kar, Buz…

Dünya’da çok yakından tanıdığımız mevsimlerden olan kış mevsimi, Mars’ta da yaşanıyor. Kar, don ve suyun buza dönüşmesi gibi olayların yaşandığı kızıl gezegen, Dünya ile bu açıdan benzerlikler taşıyor.Bir Mars kışında, gezegenin ortalama sıcaklığı -123 °C’nin altına düşüyor. Gezegen -62 °C’de de zaten donmuş oluyor. Bu şaşırtıcı derecede soğuk olan havada Kızıl Gezegen, kuru buz olarak bilinen karbondioksitten yapılmış ikinci bir buza da ev sahipliği yapıyor.

Mars’ta Karbondioksit Buzu

Buradaki su donmasıyla oluşan buzun aksine, Mars'ın karbondioksit buzu erimiyor. Bunun yerine, sıcaklıklar yükseldiğinde, süblimleşme adı verilen bir geçişle doğrudan katı halden gaza dönüşüyor. Bu süreçte, örümcek benzeri iç içe geçmiş çizgiler ve dağınık puantiyeler şeklinde, zeminde ilginç oluşumlar meydana geliyor.Karbondioksit buzu, küp şeklindeki kar tanelerini oluşturarak, Mars'ta bizim alışkın olmadığımız başka bir kış tuhaflığı yaratıyor. Kuru buz molekülleri donduklarında dörtlü olarak bağlanıyor. Bu nedenle bu dört kenarlı maddeler Dünya'daki altı kenarlı olanlardan farklı görünüyor. NASA'nın Jet Propulsion Laboratuvarı'nda Mars bilimcisi olan Sylvain Piqueux bu alışılmışın dışındaki buz tanelerinin çok küçük olduğunu belirterek, "Bu kar taneleri bir insan saçının genişliğinden daha küçük olabilir"dedi.

Mars'ın Su Bazlı Kar Taneleri Yüzeyde Birikmiyor

https://youtu.be/8gCmVu934Vo?list=PLTiv_XWHnOZpzQKYC6nLf6M9AuBbng_O8Mars hem su donuna hem de karbondioksit donuna ev sahipliği yaparken, kuru buzdan yapılan küp şeklindeki pullar, zemini kaplayan tek kar türü olarak göze çarpıyor. Ancak gezegendeki hiçbir yer birkaç metreden fazla kar almıyor ve çoğu kar düz araziye yağıyor.Mars'ın su bazlı kar taneleri yüzeyde birikmiyor. Bunun nedeni ise; soğuk-sıcaklıklar ve ince atmosfer, düşen su kar tanelerinin yere ulaşmadan önce gaza dönüşmesine neden olur, şeklinde açıklanıyor. NASA, Mars'ta kar yağdığını bilse de, kar tanelerini düşerken hiç fotoğraflamadı. Yörünge araçları, bu tür görüntüleri yakalamak için gezegenin yoğun bulutlarının arkasını göremiyor ve yerdeki robot araçlar gezegenin en soğuk uç noktalarında hayatta kalamıyorlar.

Mars’ta Karı Fotoğraflamak

Bu tip fotoğraflama yetersizliği NASA’yı, Mars’ta karı fotoğraflamak için farklı yöntemler kullanmaya itti. 2008 yılında, NASA Phoenix iniş aracı atmosfere bir lazer gönderdi, bu da bulutlardan ve kar tanelerinden dönen sinyalleri ölçtü. Ve çalışmalar bu sayede artarak devam etti.