Eski çağlardan kalma mağara çizimleri her zaman araştırmacıların incelediği konulardan olmuştur. Bu çizimlerdeki hayvan figürleri ya da el izleri gibi ögeler genellikle bazı şekillerde anlamlandırılmaya çalışılır. Bugüne kadar yapılan herhangi bir çalışma mağara resimlerinin anlamını çözemese de, 5 Ocak tarihinde yayınlanan bir çalışma bu durumu değiştirdi.

Amatör Arkeolog Mağara Resimlerindeki Anlamı Araştırdı

Amatör bir arkeoloji araştırmacısı Bennett Bacon, eski çağlardan kalma mağara resimlerinin anlamlarını çözmek için yola çıktı. University College London'dan 5 Ocak Perşembe günü yayınlanan bir haberde Bacon, "Bu çizimlerdeki işaretlerin anlamı her zaman ilgimi çekmiştir, bu yüzden onları deşifre etmeye başladım," dedi. Kütüphanede saatler harcayan ve internette mağara resimlerinin fotoğraflarını arayan Bacon, mümkün mertebe fazla sayıda veri topladı ve tekrar eden kalıpları aramaya başladı.Bacon, fikirleri ve araştırması ilerleyince, onunla işbirliği yapması için akademisyenlere ulaştı. Bacon ve ortak araştırmacı yazarlar, Cambridge University Press tarafından 5 Ocak'ta yayınlanan bir çalışmada, Sümer'deki en eski çivi yazısından 10 bin yıldan daha eski bir "proto-yazı sistemi" olduğunu keşfetti.

An Upper Palaeolithic Proto-writing System and Phenological Calendar

20 Bin Yıllık Mağara Çizimlerinden Anlamlı Şifrelere

Yayınlanan bu ilgi çekici çalışmaya göre araştırmacılar, Avrupa'nın dört bir yanından 20 bin yıllık mağara çizimlerinde hayvan figürlerinin yakınında sıklıkla rastlanan üç soyut sembole odaklandı. Resimlerde tekrarlanan bu unsurlar nokta, çizgi ve Y şeklindeki semboldü. Bacon ve ekibi sembollerin, yakınlarında tasvir edilen hayvanların önemli biyolojik olaylarını işaretlemek için kullanılan bir gösterim sisteminin parçası olduğunu varsaydı.Çalışma hakkında araştırmacılar, bu işaretlerin yalnızca 20 bin yıl önceki insanlar için tutarlı ve anlamlı olduğunu ifade etti. Söz konusu işaretler kar ve buzun erimesinden sonra, ilkbahar takvimindeki bir aylık birimler olarak düşünüldü. Bu hipotezi test etmek için Bacon ve ekibi, Avrupa mağaralarından bu sembollerin 800'den fazla örneğini topladı.Araştırmacılar istatistiksel bir analiz yaparak, mağara çizimlerini mevsimlik hayvan davranışlarıyla ilgili verilerle karşılaştırdı. Bulgular, Bacon'ın hipotezini destekleyerek, noktaların ve çizgilerin rastgele olmadığını, yakınlarda tasvir edilen hayvanların çiftleşme veya doğum mevsimleriyle ilişkili olduğunu gösterdi.

An Upper Palaeolithic Proto-writing System and Phenological Calendar

Buzul Çağı Avcı-Toplayıcıları Anlamlı İşaretler Kullanan İlk Kişiler

Çalışma ekibinde yer alan Durham Üniversitesi'nden Arkeolog Paul Pettitt, "Çalışma, Buzul Çağı avcı-toplayıcılarının sistematik bir takvim ve bu takvimdeki önemli ekolojik olaylar hakkındaki bilgileri kaydetmek için işaretler kullanan ilk kişiler olduğunu gösteriyor" dedi.Çalışmanın lideri Bacon araştırma sürecinde bu resimleri çizen eski insanlara yakınlık hissettiğini dile getirerek, "Onların dünyasını daha derinlemesine araştırdıkça keşfettiğimiz şey, bu eski atalarımızın bize düşündüğümüzden çok daha fazla benzemesidir" ifadelerini kullandı.