Crew-1 görevi için Amerika Birleşik Devletleri'nden iki öğrenci, astronotların üzerinde çalışacağı bir deney geliştiriyor. İki üniversitelinin geliştirdiği bu deney, 2019 yılında NASA'nın (ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Ajansı) düzenlediği Genes in Space yarışmasında 789 proje arasından seçilerek birinci olmuştu. Şimdi bu deney, astronotların Uluslararası Uzay İstasyonu'ndaki görevleri sırasında test edilecek. Crew Dragon uzay aracının Pazar akşamı fırlatılması, bilim insanları için umut verici bilgilerle dolu bir görevin başarılı başlangıcı oldu. Üniversite öğrencileri Finsam Samson ve Yujie Wang, Uluslararası Uzay İstasyonu'ndaki (UUİ) Crew-1 görevi astronotları tarafından uzayda çalışılacak araştırmaların geliştirilmesine katkı sunuyor. Üniversite öğrencileri Finsam Samson ve Yujie Wang, Michigan'da Troy Lisesi'nde okudukları dönemde bir deney geliştirdi. Uzay uçuşunun ardından bazı astronotların bildirdiği bilişsel değişikliklerle ilgilenen ekip, uyku ve uyanıklığı düzenleyen sirkadiyen genlerin ifadesini izlemek için bir deney tasarladı. Vardiyalı çalışma bozukluğunda ortaya çıkabileceği gibi sirkadiyen sistemin düzensizliği, uzun süreli uzay yolculuğunun bir yan etkisidir ve bilişsel eksikliklere yol açabilir. Astronotlarda sirkadiyen düzensizliği izlemek için iş akışları geliştirmenin, UUİ'ye seyahat etmeye ve uzaydaki yerlerin derinliklerine girmeye devam ederken etkili koruma önlemlerinin tasarlanmasını sağlayacağı düşünülüyor.Şu anda Stanford Üniversitesi ikinci sınıf öğrencisi olan Samson, "Uzun vadeli uzay uçuşunun sinirsel işlevi nasıl etkileyebileceğine bakabileceğimiz bir yöntem oluşturmaya çalıştık." şeklinde açıklama yaptı. Deneye ilişkin California Üniversitesi, Berkeley'de okuyan Wang ise, "Bu gerçekten muazzam bir şeyin parçası olmak gibi hissettiriyor." ifadesinde bulundu.Öğrenciler ve mentorleri, uzay uçuşunun beyin fonksiyonlarını nasıl etkilediği hakkında daha fazla bilgi edinmek amacıyla astronotlara meyve sineklerinden genetik materyal çıkardı. Öğrencilere mentorluk yapan Harvard Üniversitesinden Dr. Matthew Smith, "Yöntemin temel bir testini yapıyoruz. Bu test, UUİ üzerinde çalışabilecek mi? Bu, astronotların kolaylıkla yapabileceği bir şey mi? Bu sorulara cevap arıyoruz." şeklinde konuşarak çalışma hakkındaki görüşlerini iletti. Çalışmaya, Massachusetts Teknoloji Enstitüsünden (MIT) Dr. Kutay Deniz Atabay, NASA bilim insanları Sarah Rommel ve Sarah Wallace katkı sundu. NASA Uluslararası Uzay İstasyonu Baş Bilim İnsanı Yardımcısı Jennifer Buchli, ise NASA'nın çalışmalarına ilişkin, "Biyolojik bilimlerden fiziksel bilimlere, yer ve uzay bilimlerine kadar her yerde geniş bir yelpazede bilim yapıyoruz." dedi.Kaynak;ABC7 - Haber metni