Araştırmacılar uzun süredir Avrupa, Kuzey Afrika ve Kuzey Amerika’da etkisini sürdüren sıcak hava dalgasının kaynağını araştırıyordu. Bulguların sonunda sıcak hava dalgasının insan kaynaklı iklim kriziyle ilgisi olduğunu açıkladılar. Ayrıca, aşırı sıcaklar nedeniyle ölümlerin gerçekleştiği ifade edildi.Aşırı sıcakların iklim kriziyle ilişkisini inceleyen World Weather Attribution bilim insanlarının yaptığı araştırmaya göre küresel ısınmanın etkisiyle Güney Avrupa’da ve Türkiye’de hissedilen sıcak hava dalgası diğer ülkelere göre 2,5 derece daha fazla yaşanıyor. Kömür, petrol gibi fosil yakıtların kullanımıyla artan küresel ısınma nedeniyle Çin’in bazı bölgelerinde sıcak hava dalgası 50 kat daha olası hale geldi.

Araştırmacılar Dünya’daki ülkelerin hemen hemen hepsinin ölümcül sıcaklara hazırlıksız olduğu konusunda uyarıyor. BBC’nin haberine göre, Kızılhaç Kızılay İklim Merkezi’nden Julie Arrighi, "Sıcak en ölümcül felaket türleri arasında yer alıyor" açıklamasını yaptı. Geçtiğimiz Temmuz ayında ise Çin’in bazı bölgelerinde, Amerika Birleşik Devletleri’nin bir kısmında ve İspanya’da sıcaklık rekorları kırıldı. Uzmanlar bu sıcaklık artışının benzeri görülmemiş nitelikte olduğunu söylüyor. Önümüzdeki günlerde ise yeni rekorların kırılabileceği öngörülüyor.Ayrıca, uzmanlar Yunanistan’daki yangınların kuru ve sıcak hava dalgasıyla ilişkisinin olduğunu söylüyor.

Sera Gazı Salınımları Olmasaydı…

Son sıcak hava dalgası olmasaydı sıcaklık derecelerinin nasıl olacağını anlamak isteyen bilim insanları, bilgisayar modelleri üzerinden atmosferdeki sera gazı seviyesini değiştirerek bir araştırma yaptılar. Bu araştırmanın sonucunda ise eğer sera gazı salınımı olmasaydı sıcak hava dalgası; Amerika'yı 2°C, Çin'i ortalama 1°C daha az ısıtacaktı.Tüm bunlarla birlikte bilim insanları El Nino’nun sıcak hava dalgasının şiddetinin artmasında etkili olduğunu buldu. Ancak asıl faktörün fosil yakıtlar olduğu konusunda uyarıda bulunuldu. Çalışmayı yürüten bilim insanları artık sıcak hava dalgalarının nadiren görülmeyeceğini ve Dünya’nın buna alışması gerektiğini belirtiyor. İnsanların bu sıcaklara alışması için ısıya dayanıklı evler, soğuk merkezler inşa etmek gerektiği öneriliyor. Çalışmanın sonucunda insan faaliyetleri nedeniyle Dünya’nın sanayi öncesi dönemden 1,1C daha sıcak olduğu açıklandı.

Böyle Devam Etmemeli…