Son günlerde fizikçiler şaşkınlık verici bir haberi konuşuyor. 7 Nisan 2022 tarihinde Science dergisinde yayınlanan bir makalede, fizik bilimi verilerindeki değişimden bahsedildi. Çoğu kişi tarafından “fizik kurallarının baştan yazılacağı” şeklinde açıklanan bu haberin öznesi ise; W bozonu.

W Bozonu, Yıllardır Kabul Gören Kütlede Değil!

Parçacık fiziğinin uzun yıllardır belirli kurallara oturtulduğu biliniyor. Ancak son günlerde bu durumda bir takım değişiklikler yaşandı. Fizikte W bozonu adı verilen parçacığın öngörülen kütlesinde farklılık tespit edildi. Bilim insanlarını şaşırtan bu durum, evrenin işleyişine dair öngörülen kurallar sistemini yıktı. Son 10 yılda 400’den fazla bilim insanının araştırması bu gerçeği ortaya çıkarınca, fizik kanunlarının yeniden yazılması konusu gündeme geldi.Fizikçiler 10 yıl gibi uzun bir sürede titizlikle ölçümler yaptı. Bu ölçümler sonucunda W bozonunun, temel parçacık teorisinde düşünülenden daha yüksek kütleye sahip olduğu saptandı. Böylece fizik dünyası, evrenin işleyiş sistemi konusundaki en temel noktalardan birinin sarsıldığına şahitlik etti. Uzun yıllardır kabul gören standart parçacık fiziği teorisi, varsayılan halinden çıkmış oldu.

“Ekip Bu Küçük Farkı O Kadar Hassasiyetle Ölçtü Ki…”

Teksas A&M Üniversitesi parçacık fizikçisi David Toback, söz konusu araştırmada yer alan bir isim olarak, W bozonu kütlesi farklılığıyla ilgili şunları söyledi, “Bu büyük bir fark değil, ancak yine de gerçekten bir fark olduğu açıkça görülüyor. Bir şeyler ters gidiyor”. Bilim camiasını tereddütte bırakan ve doğruluğu çokça sorulan W bozonu hakkında araştırmacıların kanaati oldukça net. Toback bilginin doğruluğu ısrarla sorgulandığında, “Yanılmış olabiliriz. Ama sanmıyoruz” diye belirtti.Toback’ın bu eminliğinin sebebi ise araştırmaya dâhil olması ve araştırmacı ekibi en yakından görebilmesiydi. Yaptığı açıklamada, “Ekip bu küçük farkı o kadar hassasiyetle ölçtü ki, sonuç ağrıyan bir başparmak gibi belliydi” dedi. W bozonu hesaplamasının, yeni araştırmalara öncülük edip etmeyeceği de merak konusu.