Çernobil'deki 1986 nükleer santral patlaması havaya çok miktarda radyoaktif madde fırlattı. Kazanın ardından“tasfiye memuru” olarak adlandırılan itfaiyeciler gibi yaklaşık 530 bin kurtarma operasyonu çalışanı, yangını söndürmek ve toksik maddeleri temizlemek için alana girdi.Dünya Sağlık Örgütü'ne göre, 1987 ile 1990 arasında çalışan bu tasfiye memurları ortalama 120 milisievert (mSv) civarında yüksek radyasyona maruz kaldı. Bu, 0.1 mSv radyasyon oluşturan tipik bir göğüs röntgeninden bin kat daha güçlü olduğu anlamına geliyor.Üstelik ilk müdahale eden tasfiye memurlarının bazıları bundan çok daha yüksek seviyelere maruz kaldı.Peki bu kadar yüksek radyasyona maruz kaldığınızda insan vücuduna ne olur?Rutgers New Jersey Tıp Okulu'nunacil tıp başkanı Dr. Lewis Nelson, tasfiye memurlarının yaptığı işi, çok güçlü seviyelerde radyasyon yaratan bir X-ray makinesine girmeye benzetti.Bu durumda radyasyonun çoğu, gama ışınları olarak adlandırılan ışınlardan oluşuyordu. Gama ışınları, X-ışınlarından daha da zararlı bir radyasyon türüdür.Bu radyasyon vücuttan geçerken iyonlaşır.Bu, elektronları vücudun moleküllerindeki atomlardan uzaklaştırarak kimyasal bağları kırar ve dokulara zarar verir.Çok yüksek seviyedeki iyonlaştırıcı radyasyon "radyasyon hastalığı" denilen rahatsızlıklara neden olur.Çernobil'de 134 tasfiye memuru kısa sürede radyasyon rahatsızlığı geçirdi ve 28'i öldü.Dünya Sağlık Örgütü'ne göre, bu insanlar 8 bin ila 16 bin mSv radyasyona maruz kaldı.Nelson, radyasyon hastalığının çoğunlukla gastrointestinal sistemde (mide ve bağırsaklar) ve kemik iliğinde ortaya çıktığını söyledi.Bu bölgeler hızla bölünen hücrelere sahiptir, bu da DNA'nın kopyalanabilmesi için çözüldüğü anlamına gelir. Yani gastrointestinal sistem ve kemik iliği radyasyona karşı daha hassastır.Nelson, radyasyona maruz kalan kişilerin birkaç saat içinde ishal ve kusma gibi semptomlar geliştirdiğini ifade ediyor. Hücrelerin düzgün şekilde bölünemediği durumlarda, gastrointestinal sistemin mukozası veya dokusu da ayrıca çöker ve bağırsakta yaşayan bakterileri kan dolaşımına bırakır.Radyasyon kemik iliğinin enfeksiyonla savaşan beyaz kan hücreleri üretmesini de önlediği için vücut bu enfeksiyonlarla savaşamaz.Bu nedenle radyasyon hastalığı olan kişilerin, zayıf bir bağışıklık sistemine sahip olduğu ve birkaç gün içinde kan zehirlenmesi veya sepsis nedeniyle öldüğü gözlenmiştir.

Çernobil'de insanlar neden iyot hapı kullanıyor?

<em>Çernobil dizisinden bir fotoğraf.</em>