İspanya’daki bilim insanları ölümsüz denizanası olarak bilinen canlının sırrını çözdü. Bu canlılar yeryüzünde oldukça uzun ömürleriyle tanınıyor. Ayrıca yaşlanmıyor ve tekrar tekrar genç konumlarına geri dönüyorlar. Bu canlıların genetik kodlarını araştıran bilim insanları, yaşlanma etkileri hakkında sırları çözebilir.

Sürekli Genç Kalıyor ve Kendi Kendini Yenileyebiliyor

29 Ağustos 2022 tarihinde Ulusal Bilimler Akademisi Bildiriler Kitabında yayınlanan çalışmada biyolog Maria Pascual-Torner, Victor Quesada ve Oviedo Üniversitesi'ndeki meslektaşları yer aldı. Biyolog bilim insanları yaptıkları bu çalışmada “Turritopsis Dohrnii” diye bilinen denizanası türünü inceledi. Sürekli genç kalan ve tekrar tekrar kendini yenileyebilen bu türün genetik dizisi haritalandı.Turritopsis Dohrniiler diğer denizanası türleri gibi deniz tabanında yaşar ve gıda kıtlığı zamanında hayatta kalmaya çalışır. Hayatını bu aşamada aseksüel olarak devam ettiren denizanaları, uygun koşullar altında üreme evresine geçebilir.

Bu Tür 15-20 Yıldır Evrimsel Hile Yapıyor

Araştırmacılar birçok denizanası türünün yaşlanmayı tersine çevirebildiğini söyleyerek, “Birçok denizanası larva evresine geri dönme kapasitesine sahip olmasına rağmen, çoğu cinsel olgunluğa ulaştıklarında bu yeteneğini kaybeder. Ancak durum T.Dohrnii için böyle değil” dedi.Araştırmaya dâhil olmayan, Florida Oşinografi Enstitüsü Direktörü ve denizanası uzmanı Monty Graham, “Bu türün belki 15-20 yıldır biraz evrimsel hile yapabildiğini biliyoruz” ifadelerine yer verdi.7

T. Dohrnii Genetik Farklılıkları Sonuçlandı

Yapılan çalışmada T. Dohrnii'nin genetik dizisi, cinsel üremeden sonra gençleşme yeteneğinden yoksun, yakın bir genetik kuzen olan Turritopsis Rubra'nınkiyle karşılaştırıldı. Böylece bahsi geçen denizanasında neyin farklı olduğu gözlemlenebilecekti.Araştırma sonuçlarında görülen durum ise şuydu; T. Dohrnii'nin genomunda DNA'yı kopyalama ve onarma konusunda daha iyi sayılabilecek varyasyonlar mevcuttu. Ayrıca “telomer” adı verilen kromozomların uçlarını korumada daha iyi olduğu gözlemlendi. Aksine insanlarda ve diğer türlerde, telomer uzunluğunun yaşla birlikte kısaldığı biliniyor.