Arizona Eyalet Üniversitesi Moleküler Bilimler Okulu ve Biyodizayn Enstitüsü Evrim Mekanizması Merkezi'nde bir araştırmacı grup, yeni bir keşfe imza attı. Moleküler Bilimler ve Biyodizayn Profesörü Julian Chen ve grubu tarafından yürütülen araştırma, protein kodlayan bir Messenger RNA'dan (mRNA) telomeraz RNA üreten benzeri görülmemiş bir yol keşfetti.

“Protein Yapmak İçin Kullanılmayan Birçok RNA Var”

Moleküler biyolojinin merkezi dogması, genetik bilginin protein yapmak amacıyla DNA'dan aktarılma sırasını belirtir. Messenger RNA molekülleri, hücrenin çekirdeğindeki DNA'dan gelen genetik bilgiyi proteinlerin yapıldığı sitoplazmaya taşır. Messenger RNA, proteinleri oluşturmak için haberci görevi görür.Prof. Chen, "Aslında, protein yapmak için kullanılmayan birçok RNA (ribonükleik asit) var" dedi. Araştırmayı açıklayan Prof. Chen, “İnsan genomunun yaklaşık yüzde 70'i, protein dizilerini kodlamayan, ancak başka kullanımları olan kodlamayan RNA'lar yapmak için kullanılıyor” diye ekledi.

“Kanser Durumlarında Hücresel Ölümsüzlükte Önem Taşıyor”

Telomeraz RNA, telomeraz enzimini oluşturmak için telomeraz proteinleri ile bir araya gelen ve kodlamayan RNA'lardan biri olarak biliniyor. Telomeraz aslen, kök hücrelerde ve kanser durumlarında hücresel ölümsüzlük konusunda önem taşıyor. Bu çalışmada Prof. Chen ve araştırmacı grubu, bir mantar telomeraz RNA'sının bağımsız olarak sentezlenmek yerine, protein kodlayan bir mRNA'dan işlendiğini gösteriyor.

“Çift İşlevli Bir mRNA'yı Ortaya Çıkardık”

Bu araştırmada elde edilen bulguların paradigma değiştirici olduğunu söyleyen Prof. Chen, “Çoğu RNA molekülü bağımsız olarak sentezlenir. Burada, bir protein üretmek veya kodlanmayan bir telomeraz RNA yapmak için kullanılabilecek çift işlevli bir mRNA'yı ortaya çıkardık. Bu da gerçekten benzersiz bir durum” ifadelerini kullandı. Araştırmanın geliştirilmesi adına daha çok çalışmak gerektiğine vurgu yapan Prof. Chen, “Böyle sıra dışı bir RNA biyogenez yolunun altında yatan mekanizmayı anlamak için çok daha fazla araştırma yapmamız gerekecek” diye konuştu.