Geçtiğimiz günlerde bilim insanları ilginç bir çalışmaya imza attı. Genetik üzerine çalışan araştırmacılar Alman besteci Ludwig van Beethoven'ın genetik incelemelerini yaparak sağlık sorunları hakkında bilgi edinmeyi başardı. Bestecinin karaciğer hastalığına yatkın olduğu ve yaşamının sonunda hepatit B geçirdiği keşfedildi.

Büyük Olasılıkla Karaciğerindeki Sorunlar Nedeniyle Vefat Etti

Current Biology dergisinde yayınlanan bu yeni araştırmaya göre Beethoven, hayatı boyunca işitme kaybı, mide-bağırsak sorunları ve karaciğer hastalığı gibi bir dizi sağlık sorunu yaşadı. 1827'de 56 yaşında büyük olasılıkla karaciğerindeki sorunlar nedeniyle vefat etti.Gelişen genetik bilimi sayesinde onun korunmuş buklelerinden alınan DNA’sı incelenerek analiz edildi. Analizler sonucunda şimdiye kadarki en yakın gözlemlerle ünlü bestecinin sağlık sorunları açığa çıkarılabildi.

Genetik Olarak Karaciğer Hastalığına Yatkındı Ve Hepatit B Taşıyordu

Çalışma ekibi, Beethoven'ın genomunun üçte ikisini sıraladı ve hastalıklarına neyin yol açmış olabileceğine dair ipuçları için inceledi. Genetik olarak karaciğer hastalığına yatkın olduğunu ve en azından ölümüne yakın aylarda hepatit B taşıdığını buldular.Brigham and Women's Hospital'da tıbbi genetikçi olan Robert C. Green yapılan çalışmayı, “Olağanüstü derecede ünlü bir bireye odaklanmak, biraz zaman yolculuğu gibi hissettiriyor” şeklinde yorumladı.Beethoven’ın yaşadığı dönemlerde erkeklerin saçlarında yaygın olarak bukleler bıraktığı biliniyor. Söz konusu çalışmada araştırmacılar, Beethoven’a atfedilen korunmuş 8 ayrı bukleyi incelemeye aldı. Önceki dönemlerde Beethoven'ın kalıntılarından genetik materyal çıkarmayı deneyen bilim insanları başarılı olamamıştı. Ancak günümüzde DNA dizilimi konusundaki son gelişmeler, bu yeni girişimi ve araştırmayı mümkün kıldı.

Ona Ait Olduğu Düşünülen 8 Ayrı Saç Tutamı İncelemeye Alındı

8 saç tutamından birinde incelenebilecek yeterlilikte DNA bulunamadı, bir diğerinin ise gerçek olmadığı ortaya çıktı. Saç örneklerinden biri ise Aşkenaz Yahudi soyundan bir kadına ait gibi duruyordu. Geri kalan 5 saç örneği ise aynı DNA’ya sahipti. Bu da onların Avrupa kökenli aynı kişiden geldiklerini gösteriyordu. Beş saç örneği de Beethoven'ın öldüğü zamandan kalma örneklerde beklenebilecek hasar modellerine sahipti. Bu kanıt sayesinde bu saç tutamlarının gerçekten ünlü besteciye ait olduğu doğrulanmış oldu.Santa Cruz'daki California Üniversitesi'nde eski bir DNA uzmanı olan Ed Green, "Farklı geçmişlere sahip, birbiriyle eşleşen çok sayıda bağımsız saç tutamının keşfedilmesi, bunun Beethoven'dan gelen gerçek DNA olduğunun ikna edici kanıtıdır" dedi.Araştırmacılar, saç örneklerinden Beethoven'ın işitme kaybını veya mide-bağırsak problemlerini açıklayan herhangi bir genetik kanıt bulamadılar. Ayrıca bir yetişkin olarak çektiği şiddetli karın ağrısını veya uzun süreli ishal nöbetlerini de açıklayamadılar.

Yeni Araştırma Bestecinin Alkole Düşkünlüğünü Belirten Tarihsel Kayıtları Doğruladı

Bununla birlikte, birkaç açıklamanın neredeyse göz ardı edilebileceğini öne süren kanıtlar buldular: Gastrointestinal sorunların laktoz intoleransı veya çölyak hastalığından kaynaklanma olasılığı çok düşüktü ve muhtemelen irritabl bağırsak sendromunun (IBS) sorumlu olması muhtemel değildi.Science News'tan Freda Kreier, araştırmacıların Beethoven'ın DNA'sında bulunan karaciğer hastalığı için çeşitli risk faktörleri arasında, riskini üç katına çıkarabilecek bir genetik varyant belirlediklerini yazıyor. Tarihsel kayıtlar, bestecinin fazlaca alkol kullandığını ve bunun da onu karaciğer hastalığına karşı daha savunmasız hale getireceğini söylüyor. Son genetik araştırmasıyla bestecinin, karaciğer hasarına neden olabilen hepatit B'ye sahip olduğuna dair yeni bulgu, tarihsel kayıtlara katkıda bulunuyor.

Beethoven'ın Kesin Ölüm Nedeni Neydi? Hepatit B Virüsü İle Ne Zaman Enfekte Oldu