Anıları manipüle etmenin bir yolu bulundu! Böylece, istenmeyen anılar bastırılarak travmaya dayalı stres bozukluklarının önüne geçilebilir. Ancak çalışma, şimdilik sadece farelerde denendi.Hipokampus , hafızanın oluşumunda ve depolanmasında önemli bir görev üstlenir. Sahip olduğumuz anılar, hafıza ile ilgili tüm çevresel ve duygusal bilgileri içeren farklı hipokampal alt bölgelerden oluşur.Current Biology'de geçtiğimiz aylarda yayınlanan bir araştırmada bilim insanları, optogenetik ve fare modellerini kullanarak, hangi hipokampal hücrelerin pozitif, negatif veya nötr anıların oluşması üzerinde aktif olduğunu ortaya koydu. Bir dişi fare pozitif anılara maruz kalırken, fareler ayaklara hafif elektrik şoku aldığında negatif anılar oluşturdu. Aktive olmuş hücreler yeşil yanarken, önce ana bölgeleri belirleyebildiler, daha sonra ise anıları tekrar tetikleyebildiler.

Anıları artırmanın ve bastırmanın yolunu açabilir

Boston Üniversitesi'nden araştırmacı ve çalışmanın yazarlarından Steve Ramirez, "Hafıza manipülasyonu alanı hala çok yeni. Bilimkurgu gibi görünüyor ama bu çalışma, anıları yapay olarak artırma veya bastırma yeteneklerimiz açısından hangi noktaya gelindiğinin bir göstergesi." dedi.Sonuçlar, hipokampusun tepesindeki ve dibindeki farklı rolleri ortaya çıkardı; Tepeyi harekete geçirmenin kötü hatıraların travmasını yok ettiği görülüyor, dibi harekete geçirmek ise uzun süreli korku ve endişe ile ilgili davranış değişikliklerine yol açıyor. Bu, olumsuz deneyimlerle ilgili anıların duygusal olarak zayıflattığı durumlarda aşırı hareketli hale gelen hipokampusun dip bölgesini gösteriyor.

Farelerde yapılan çalışma insanlara da uyarlanabilir