Belçika ve İngiltereli bilim insanları tarafından geliştirilen bir araştırmada Alzheimer hastalarının beyin hücrelerinin neden öldüğüne dair çalışmalar yapıldı. Çalışma, uzun süredir ışık tutulamayan bir meseleyi aydınlatacak nitelikte. Yapılan araştırma ve deneylerin tüm detayları haberimizde...

Uzun süredir üzerinde çalışmalar yapılan konu hakkında Science dergisinde yayınlanan makaleye göre Alzheimer hastalarının beyninde anormal şekilde biriken proteinlerle "nekroptoz" gerçekleşiyor. Nekroptoz adı verilen hücresel intihar süreci en başta hafıza kaybına neden oluyor. Hafıza kaybına neden olan nöronların kaybıyla hastalar Alzheimer sürecini hissetmeye başlıyor.Sağlıklı bir insan bedeni normal şartlarda nekroptoz ile istenmeyen hücreleri yok ediyor ancak yeni hücreler için yer açıyor. Ancak Alzheimer hastalığının görüldüğü hastaların beyni yakından incelendiğinde “amiloid” ve “tau” proteinlerinin normalden daha fazla birikmeye başladığı ifade ediliyor. Daha önce yapılan araştırmalarda hastalığın temel semptomu olan hafıza kaybının amiloid ve tau proteinleriyle bir ilişkisi bulunamamıştı. İngiltere’deki University College'a bağlı İngiltere Demans Araştırmaları Enstitüsü ve Belçika'daki KU Luven üniversitesinden araştırmacıların yaptığı çalışmaların sonucunda amiloid ve tau proteinleriyle Alzheimer hastalığının ilişkisi ortaya kondu.

Amiloid ve Tau Düğümleri Beyin Ödemine Yol Açıyor…

Araştırmacıların yaptığı çalışmalara göre Alzheimer hastalarının beynindeki nöronların arasında biriken anormal amiloid ve tau sayesinde düğümler oluşuyor ve beyin ödemine neden oluyor. Beyinde oluşan ödem ise nöronların içindeki kimyasal dengeyi bozarken, plak ve düğümler MEG3 molekülünün oluşmasına neden oluyor. MEG3 molekülü nekroptozu yani hücre intiharını tetikliyor ve bu süreçte son derece önemli bir yer tutuyor. Çalışmalar sonucunda bilim insanları MEG3 molekülünün baskılanıp sinyallerinin engellenmesi neticesinde hücre intiharının yani nekroptozun durduğunu buldu.BBC’nin haberine göre Birleşik Krallık Demans Araştırmaları Enstitüsü’nden Prof. Bart De Strooper BBC’ye konuştu. Bu araştırmanın önemli ve ilginç bir buluş olduğunu açıklayan Stooper, ilk kez nöronların Alzheimer hastalığından dolayı nasıl öldükleri hakkında fikir sahibi olduklarını söyledi. Stooper, son 40 yılda bu konuda herhangi bir saptama yapılamadığını ifade ederken, "Sorunun, bu özel intihar patikası olduğuna dair güçlü kanıt sunuyor” diye konuştu. Araştırma için yapılan deneylerde, insan beyin hücreleri genetiği değiştirilmiş farelerin beyinlerine nakledilip beyinlerinin fazla miktarda amiloid üretilmesi sağlandı. Amiloidi beyinden uzaklaştıracak ilaçların gelişiminde kısa sürede başarı elde edildi ve beyin hücrelerinin tahribatının yavaşlaması için ilk tedavinin yakın tarihte uygulanması bekleniyor.

Kaynakça:BBC