1 Nisan dünya çapında şaka günü olarak kutlanır. Her yıl 1 Nisanda insanlar bireysel olarak veya daha büyük çapta şakalar yapar ve şakalara maruz kalır. Bilimsel içerikli yayın organları da bu günde kendine kurbanlar istemiştir. Bilimsel 1 Nisan şakalarından bir derleme yaptık ve 6 şaka seçtik. İşte o içerikler;

Yerçekiminin üstesinden geldiler...

Haftalık bir Alman dergisi olan Radio Umschau, iki Polonyalı araştırmacının (Dr. Kowsky ve Frost), yüksek frekanslı FM dalgaları ve kuvars rezonatörleri ile deneyler yaparken muhteşem bir keşif yaptıklarını yazdı. FM dalgalarını küçük bir kuvars kristalinde hedeflediklerinde ve verimi birkaç kilovata çıkardıklarında kristal, 10 cm uzunluğunda opak bir küp haline geldi. Daha da ötesi küp havaya yükseldi ve deneydeki cihazın tamamını kaldırarak havada kaldı. Testler, küpün 25 kilogram ağırlığı taşıyabileceğini gösterdi. Küp sadece ağırlıksız hale gelmemiş, aynı zamanda negatif bir ağırlık elde etmişti...

Mamutların dönüşü

1984'teki April Fools Günü'nde (Şaka Günü), MIT'in Teknoloji Araştırma dergisi, bir çift Sovyet ve Amerikalı biliminsanının yaptığı ilginç bir çalışmayı yazdı. MIT Teknoloji, "Yünlü Mamutun Yetiştirilmesi" adlı bir hikaye yayımladı. Makalede biliminsanları, nesli tükenmiş bir canlı olan mamutların DNA'sını dondurarak tekrar canlandırmanın formülünü buldu. Sibirya yünlü mamutlarının fil hücrelerine dönüştürüldüğünü ve dişi bir filde ortaya çıkacak şekilde büyütüldüğünü yazdı.

Ejderhalar geri dönebilir

Nature, 2015'te bir şaka makalesi yayınladı. Makalede, ejderhaların tekrar yaşayabileceği iddia edildi. Çalışmada ortaya çıkan kanıtların, ejderhaların artık efsane ve fantazi yaratıkları olarak göz ardı edilemeyeceğini ve dünyanın iklimi üzerindeki antropojenik etkilerin yanlışlıkla bu hayvanların yeniden dirilişinin önünü açabileceğini yazıldı.

Hawking'den okul çocuklarının yapacağı türden bir hata

Bilimma haber sitesinin yaptığı 1 Nisan Şaka Günü haberi de dikkat çekti ve listemize girdi. Bilimma haber sitesi, Physics World kaynaklı haberinde ünlü fizikçi Stephen Hawking'in kara delikler entropisinde hata yaptığını yazdı. Gerçek olmayan haberin kahramanı 14 yaşındaki dahi fizikçi Avril Lapremire idi. Lapremire, Hawking'in hatasını keşfetmiş ve "Hawking, okul çocuklarının yapacağı türden bir hata yapmış" demişti. Ancak kurgu karakter olan Avril Lapremire, şakaya ilişkin bir tüyo veriyordu. Fransızcada Avril "Nisan", la premir ise "ilk gün" anlamına gelmektedir.

Nisan ayına 1 gün eklenmeli

Physics World, Nisan ayına 1 gün eklenmeli konulu haber yazdı. Makalede, Nisan 2015'e fazladan bir gün eklenmeli, böylece dünyadaki Britanyalılar ve milyarlarca insan bu ayın 31'inde Pi Günü'nü kutlayabilir dendi. Makale dayanak olarak Gallerli bir fizikçiyi gösterdi. Gerçek olmayan fizikçi çağrısında, 2015'e bir gün eklenmesiyle İngiliz tarih biçimini kullanarak Pi'nin ilk beş hanesini oluşturma konusunda eşsiz bir fırsat sunduğunu söyledi.

İlk ayrılık mektubu Babil Kralından

Hyperallergic, bu nisan ayında ülkemizde de geniş yankı bulan bir şaka haber yayımladı. Haberde, bu yıl keşfedilen bir tablette ilk ayrılık mektubunun keşfedildiği yazıldı. Babil kralı Nabonidus'un, cariyesi Nisaba'ya yazdığı iddia edilen mektuptaki ifadeler büyük dikkat çekmiş ve sosyal medyada da gerçek sanılarak birçok kullanıcı tarafından paylaşılmıştı. Arkeofili ise, Sputnik Türkiye'nin de gerçek sanarak paylaştığı mektup haberine ilişkin bir bilgilendirme tweeti attı. O tweet;

Kaynaklar; Live Science