Arjantin, Neuquén bölgesinde Meraxes gigas olarak isimlendirilen yeni bir dev dinozor türü keşfedildi. Juan Canale ve ekibinin 2012 yılından itibaren dört sezon olarak sürdürdükleri kazıların ve sonraki çalışmaların sonucunda tespit edilen yeni dinozor türü 7 Temmuzda Currents Biology'de yayınlanan bir makaleyle duyuruldu. Yeni türün iskeletine ait pek çok parçayı bulan araştırmacılar, bu sayede Meraxes gigas türü üzerine detaylı analizler yapabildiler. Bu dinozor türünün en ilgi çekici özelliği yaygınca bilinen T. rex gibi kısa kolları ve büyük bir kafaya sahip olması.

Meraxes gigas'ın keşfi 10 yıl önce Canale ve ekibi, kuzey Patagonya'da bulunan fosil bakımından zengin Huincul Formasyonu'nda bir yüzey araştıırmasında, insan kafası büyüklüğünde fosilleşmiş bir omur ile karşılaşmalarıyla başladı. Buldukları fosil kalıntısı üzerrinde yaptıkları çalışmayla bunun Kretase dönemi boyunca yaşamış, ancak 80 ila 85 milyon yıl önce soyu tükenmiş iki ayaklı etçil dinozorların ailesi olan bir tür Carcharodontosaurid fosili olarak tanımladılar. Daha sonra dört sezon kazı çalışması ve daha sonra buluntuların değerlendirilmesi sürecini kapsayan uzun bir araştırma periyodu başladı.

Bu çalışmayı Juan Canale, Sebas Apesteguía, Akiko Shinya, Jonathan Mitchell, Thomas Cullen, Nate Smith, Pablo Gallina, Alejandro Haluza ve Fede Gianechini gerçekleştirdi.

Peter Makovicky'in Twitter paylaşımından.<br />@PeteMakovicky

T. rex benzeri kısa kollu dinozor

Tyrannosaurs cinsi (T. rex'in dahil olduğu cins) dinozorlarda kısa kol yapısı bilinen bir durumdu. Ancak Tyrannosaurs cinsi dışında başka bir cinste de benzer bir morfolojinin kaydedilmesi dinozorların evrimini anlamak için yeni ipuçları sağladı. Araştırmacılar T. rex türünden en az 20 milyon yıl önce yaşamış ve yok olmuş olan Meraxes gigas ve T.rex arasında hiçbir bağlantı bulunmadığının altını çizdiler. Neredeyse eksiksiz olarak fosilleşmiş kolları olan Meraxes fosilinin, daha geç dönemde ayrılan Tyrannosauridler ve Abelisauridler ile karşılaştırılabilir bir on kol küçülmesi gösterdiğini ortaya çıkaran ekip, kolların küçültmesiyle birlikte bu üç makroyırtıcı soyda kafa boyutunun artması arasında istatistiksel olarak ilişki bulunduğunu da gösterdiler.

Arjantin Neuquén'de bulunan Ernesto Bachmann Paleontoloji müzesinde çalışan ve proje lideri olan Juan Canale, Büyük kafa ve çene ile zayıf kolların iki kere evrimleşmesini işaret ederek, zayıf kolların bir şekilde bu türler için evrimsel açıdan daha avantajlı olduğunu belirtti.Bilim insanları kısa kolları olan dinozorlar hakkında çeşitli hipotezlere sahip. Kimi araştırmacılar, bu kısa kolların çiftleşme esnasında tutunmak için olduğunu ileri sürerken kimi araştırmacılar ise av ve avın parçalanması esnasında kollarınıın yaralanmasının evrimsel olarak dezavantajlı olmasına bağlıyor.Kaynak : “New giant carnivorous dinosaur reveals convergent evolutionary trends in theropod arm reduction” by Juan I. Canale, Sebastián Apesteguía, Pablo A. Gallina, Jonathan Mitchell, Nathan D. Smith, Thomas M. Cullen, Akiko Shinya, Alejandro Haluza, Federico A. Gianechini, Peter J. Makovicky, 7 July 2022, Current Biology.DOI: 10.1016/j.cub.2022.05.057